Τρίτη, 15 Ιανουαρίου, 2019

Hellenic Seaways: Ξεκίνησε πόλεμος προσφορών για τους τίτλους των μικρομετόχων

seaways-thumb-large

Δεκαέξι χρόνια μετά την θρυλική αύξηση κεφαλαίου της Minoan Flying Dolphins και δεκαπέντε μετά το θάνατο του ιδρυτή της Παντελή Σφηνιά, η μετονομασμένη σε Hellenic Seaways ακτοπλοϊκή επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο ως στόχος εξαγοράς του ομίλου Γκριμάλντι.

Τότε η τραγωδία του Σάμινα και η επακόλουθη αυτοκτονία του Παντελή Σφηνιά δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση του σχεδίου εισαγωγής της στο χρηματιστήριο. Προς απογοήτευση σαφέστατα πολλών εκ των ισχυρών παραγόντων της εποχής που είχαν στηρίξει το σχέδιο Σφηνιά για συγχώνευση όλων των μικρών ακτοπλόων σε ένα μεγάλο δυνατό σχήμα.

Σήμερα ο ιταλός εφοπλιστής Εμάνουελ Γκριμάλντι προσφέρει 1,5 ευρώ (εικάζεται όμως πως είχε ήδη φτάσει στα 1,8 την Παρασκευή) για κάθε μετοχή που αποκτήθηκε τότε έναντι 2,5 ευρώ. Κατέχοντας ήδη το 33,5% δια των Μινωικών Γραμμών που ελέγχει σχεδόν εξολοκλήρου, κληρονομία από την συμμετοχή των Μινωικών στο τότε εγχείρημα, έπεισε τους σημερινούς ξένους μετόχους της Interamerican να πουλήσουν την συμμετοχή του 3,9% που είχε αποκτήσει τότε η ασφαλιστική για λογαριασμό του τότε έλληνα μεγαλομετόχου της. Και άλλοι σημαντικοί επιχειρηματίες είχαν τότε μπει στην αύξηση κεφαλαίου που έγινε με απόφαση των μετόχων στη Γενική Συνέλευση της 19ης Νοεμβρίου του 1999. Το μετοχικό κεφάλαιο διαμορφώθηκε τότε σε 194.037.500,00 ευρώ, διαιρεμένο σε 77.615.000 μετοχές.

Σήμερα, ο αριθμός των μετόχων της εταιρείας ξεπερνά τους 2.000. Εξ αυτών ξεχωρίζει ένας: Η Τράπεζα Πειραιώς που ελέγχει σήμερα περί το 40% του μετοχικού κεφαλαίου το οποίο εχει αποκτήσει μεταξύ άλλων μέσω κεφαλαιοποίησης υποχρεώσεων άλλων μετόχων.

Το μέλλον της τώρα θα κριθεί από το πόσο βαθιά είναι διατεθειμένος ο μεγαλομέτοχος των Μινωικών Γραμμών να βάλει το χέρι στην τσέπη αλλά και πόσο χαμηλό τίμημα είναι διατεθειμένοι να δεχτούν άνδρες που δεν έχουν συνηθίσει να χάνουν. Εάν η δημόσια πρόταση που έχει κάνει ο όμιλος Γκριμάλντι στα 1,5 ευρώ ανά μετοχή του επιτρέψει να αποκτήσει ποσοστό μεγαλύτερο από αυτό της ελληνικής τράπεζας τότε θα αποκτήσει πλεονέκτημα στις συζητήσεις που γίνονται, εξηγούν επενδυτικοί τραπεζίτες.

Στην Τράπεζα Πειραιώς δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους. Κορυφαίοι κύκλοι της οδού Αμερικής με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ» αρκούνται για την ώρα να υπογραμμίσουν πως «η τράπεζα θα κινηθεί με γνώμονα τη βέλτιστη αξιοποίηση της συμμετοχής της, το συμφέρον των μετόχων της και της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας εν γένει».

Η πλευρά του σημερινού υπό τον Αντώνη Αγαπητό management –το οποίο αποτέλεσε κατά κάποιο τρόπο συναινετική επιλογή μετά την αποχώρηση του Γιάννη του Ιωσήφ Βαρδινογιάννη από το πηδάλιο της ακτοπλοϊκής- φέρεται να εκφράζει πάντως σοβαρές επιφυλάξεις για το κατά πόσον το πέρασμα της εταιρείας σε ιταλικών συμφερόντων όμιλο μπορεί να εγγυηθεί την ανάπτυξη της εταιρείας. Μάλιστα ορισμένες πηγές θέλουν να επιχειρείται η συγκρότηση μετώπου μικρομετόχων με ποσοστό ικανό να ελέγξει τις εξελίξεις. Διασταυρωμένες πληροφορίες για παράδειγμα θέλουν ορισμένους μικρομετόχους που αρχικά αποδέχτηκαν την προσφορά των Μινωικών να υπαναχωρούν μέσα στο Σαββατοκύριακο επικαλούμενοι καλύτερη προσφορά από άλλες πλευρές.

Ομως από το Ηράκλειο της Κρήτης οι Μινωικές Γραμμές σημειώνουν πως η απόκτηση μετοχικής πλειοψηφίας στη Hellenic Seaways είναι μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές κινήσεις για την ενίσχυση της ελληνικής ακτοπλοΐας και βέλτιστη λύση για τη στρατηγική ανάπτυξη της HSW και υπόσχονται «την ενίσχυση της εταιρείας με νέα κεφάλαια που στην τρέχουσα αρνητική οικονομική συγκυρία μόνο ένας ισχυρός μέτοχος ο οποίος διαθέτει υγιή χρηματοοικονομική διάρθρωση μπορεί να διαθέσει».

Από το 1999 μέχρι σήμερα η Hellenic Seaways έχει ζήσει και χρυσά αλλά και σκοτεινά χρόνια. Μόλις τώρα βγαίνει από μια κρίση έξι και πλέον ετών με κύκλο εργασιών της τάξης των 130 εκατομμυρίων ευρώ. Για σύγκριση αναλογιστείτε πως το 2011 έκανε πωλήσεις άνω των 140 εκατομμυρίων ευρώ, με την αξία που είχαν τα ευρώ εκείνη την εποχή…

Να σημειωθεί πως η αξία του στόλου της Hellenic Seaways με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία ανέρχεται στα 248,8 εκατ. ευρώ αλλά βαρύνεται και με μεγάλες πλην όμως αναδιαρθρωμένες υποχρεώσεις. Η περσινή δε χρήση κλείνει με λειτουργικά κέρδη της τάξης των 25 εκατομμυρίων. Είναι εύλογο λοιπόν το γιατί εκδηλώνεται τώρα το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Ανεξάρτητα πάντως από το εάν ο Γκριμάλντι και οι Μινωικές Γραμμές, ή ενδεχομένως κάποιος «λευκός ιππότης», ελέγξουν τελικά την Hellenic, η ακτοπλοϊκή θα εχει απέναντι της ως αντίπαλο δέος την Attica Group, συμφερόντων της MIG. Τον όμιλο που ελέγχει την Blue Star και τη Super Fast Ferries, έχει κοινοπραξία με την τέταρτη μεγάλη ελληνική ακτοπλοϊκή, την ANEK και έχει ήδη προσελκύσει έμπρακτο ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον προσμετρώντας μεταξύ των πιστωτών της το αμερικανικό fund Fortress Group.

Πηγή: Καθημερινή

Αφήστε το Σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *