Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου, 2021

Εικαστική διαμαρτυρία για τις ανεμογεννήτριες

Αναδημοσίευση από την Εφημερίδα των Συντακτών

Αυτή η καμπάνια ήταν μια διαδικτυακή εικαστική παρέμβαση, «ένα εικαστικό πρότζεκτ-καμπάνια ενημέρωσης σχετικά με τα σχέδια εγκατάστασης βιομηχανικών σταθμών μεγάλης κλίμακας στα ελληνικά νησιά και τις βουνοκορφές».

Αν και επρόκειτο για μια εικονική καμπάνια που… δεν έγινε ποτέ, εντούτοις αποδείχθηκε απόλυτα επιτυχημένη, καθώς αξιοποίησε τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης καταφέρνοντας σε λίγα εικοσιτετράωρα να γίνει viral αποσπώντας δεκάδες χιλιάδες κλικ και να απασχολήσει ακόμη και τα Ελληνικά Hoaxes.

Ο λόγος για τις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν στα κοινωνικά δίκτυα όπου εμφανίζονται αφίσες στους τοίχους του μετρό του Παρισιού στις οποίες παρουσιάζονται ελληνικά τοπία που κινδυνεύουν από τους αιολικούς σταθμούς. Στις αφίσες επαναλαμβανόταν το σλόγκαν «Επισκεφτείτε τα Αγραφα (τα Κύθηρα, τον Κόχυλα στη Σκύρο, την Αστυπάλαια) πριν να είναι πολύ αργά» και στη θέση της υπογραφής η φράση «Πρόγραμμα αιολικών εν εξελίξει».

Στην πραγματικότητα αυτή η καμπάνια ήταν μια διαδικτυακή εικαστική παρέμβαση, «ένα εικαστικό πρότζεκτ-καμπάνια ενημέρωσης σχετικά με τα σχέδια εγκατάστασης βιομηχανικών σταθμών μεγάλης κλίμακας στα ελληνικά νησιά και τις βουνοκορφές», που στηρίζεται σε αφίσες, όπως διευκρινίζεται ξεκάθαρα στη σελίδα του facebook «Le vent et les immortelles» από όπου διαδόθηκε. Ο στόχος ήταν να σταλεί ένα ηχηρό μήνυμα σε χιλιάδες χρήστες των κοινωνικών δικτύων σε Ελλάδα και εξωτερικό για τους μοναδικούς τόπους σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια που απειλούνται από την άκρατη επέλαση των βιομηχανικών αιολικών.

Εμπνευστής αυτού του πρότζεκτ είναι η εικαστικός Γιάννα Ανδρεάδη που εκφράζεται με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τα συμμετοχικά έργα και τα βιβλία, η οποία ζει στο Παρίσι εδώ και 40 χρόνια, αλλά τα τελευταία βρίσκεται συχνά στην Ελλάδα. Για την υλοποίησή του συνεργάστηκε με άλλους διανοούμενους από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

«Το θέμα των αιολικών και η προγραμματισμένη καταστροφή της ελληνικής φύσης, ό,τι πιο πολύτιμο και παρθένο έχουμε, μου είναι ο πιο μεγάλος εφιάλτης και δεν μπορούσα να μείνω παρατηρήτρια. Οταν συνειδητοποίησα το τι πρόκειται να γίνει –γιατί για καιρό δεν το πίστευα καν ή τουλάχιστον πίστευα ότι οι περιοχές Natura είναι προστατευόμενες και δεν κινδυνεύουν από τέτοιου τύπου επεμβάσεις– ήθελα να κάνω κάτι. «Είμαι εικαστικός. εμπνέομαι από τη φύση. Οταν αισθάνθηκα ότι ακόμη και το πιο παρθένο, το πιο απόρθητο μέρος της φύσης κινδυνεύει από την εκμετάλλευση και τις επενδύσεις, σκέφτηκα ιδέες για να γίνει το θέμα διεθνώς γνωστό και να υπάρξει αντίδραση. Γι’ αυτό και έβαλα γαλλικό τίτλο στη σελίδα, που σημαίνει “Ο αέρας και το θυμάρι”, που αποπνέει την αίσθηση που έχεις όταν περπατάς στα ελληνικά νησιά», λέει στην «Εφ.Συν.».

Οπως μας περιγράφει, συζητώντας με φίλους Γάλλους για το θέμα διαπίστωσε ότι κανείς δεν το γνώριζε και, τότε, ξεκίνησε να ζητάει από διάφορους επώνυμους εικαστικούς ή λογοτέχνες να αντιδράσουν γι’ αυτό. Ετσι, δημιούργησε τις τέσσερις πρώτες αφίσες με τη στήριξη του εκδότη Φρανκ Μπορντάς, της συγγραφέως Ελισαμπέτ Φος και των εικαστικών Ιάσονα Καραΐνδρου και Ζακόμπ Γκοτέλ.

Στη συνέχεια, μια μέρα που περπατούσε στο μετρό τής ήρθε η ιδέα να δημιουργήσει αφίσες όπως οι τουριστικές που βλέπουμε στο μετρό στο Παρίσι και εδώ. Κάτι που υλοποιήθηκε με τη συνεργασία εξαιρετικών φωτογράφων αλλά και των αντι-αιολικών κινημάτων. Το περασμένο καλοκαίρι η Γιάννα Ανδρεάδη επισκέφτηκε το Καλυβάρι στη βόρεια Ανδρο και φωτογράφισε και τα ερείπια ενός πάρκου ανεμογεννητριών και στη συνέχεια τη νότια Εύβοια, όπου αντίκρισε ένα τοπίο εντελώς απογοητευτικό. Ετσι, σκέφτηκε ότι αυτές τις αφίσες θα μπορούσε να τις «βάλει» στο μετρό του Παρισιού, καθώς έτσι θα τραβούσαν την προσοχή του κόσμου.

Οπερ και εγένετο, γεγονός που προσέλκυσε χιλιάδες ανθρώπους, περισσότερους από 160.000 μόνο στη σελίδα «Le vent et les immortelles» που τρέχει την καμπάνια. Και που, βέβαια, προκάλεσε έντονους διαλόγους στα κοινωνικά δίκτυα για το αν οι αφίσες στο μετρό του Παρισιού ήταν fake news, παρόλο που η συγκεκριμένη σελίδα στο facebook δεν είναι δηλωμένη ως ειδησεογραφική, αλλά στην κατηγορία «Τέχνη». Ωστόσο του θέματος επιλήφθηκαν τα «Ελληνικά Hoaxes» που αποφάνθηκαν έπειτα από… ενδελεχή έρευνα, απευθυνόμενα ακόμη και στην υπηρεσία Τύπου του φορέα των αστικών συγκοινωνιών στο Παρίσι ότι: «Οχι, δεν αναρτήθηκαν στο μετρό του Παρισιού αφίσες κατά των αιολικών πάρκων».

«Αν και ήταν φως φανάρι, το δημοσίευμα των “Ελληνικών Hoaxes” έχει σχεδόν όλο το ιστορικό του πρότζεκτ, είναι για μένα τρομερό αρχείο», σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» η Γιάννα Ανδρεάδη. «Σημαίνει ότι κάποιος τους ζήτησε να το κάνουν ή ότι το πρότζεκτ πήρε πολύ δύναμη, όχι μόνο στα αντι-αιολικά κινήματα, αλλά εξαπλώθηκε και σε άλλους ανθρώπους. Από δω και πέρα, ας ασχοληθούν οι κριτικοί για το τι είναι τέχνη και τι δεν είναι. Ωστόσο, το πιο σημαντικό παραμένει το θέμα των αφισών και το τι αναγράφουν», επισημαίνει.

Ενα αναμνηστικό πιάτο του μέλλοντος με ανεμογεννήτριες αφιερωμένο στην Ανδρο από τη ζωγράφο Αννα Φωκά. Αραγε, θα μπορούσε να θεωρηθεί προϊόν fake news;

Ωστόσο το πρότζεκτ συνεχίζεται, με τη Γιάννα Ανδρεάδη να καλεί εικαστικούς να δημιουργήσουν ένα έργο σε σχέση με την επέλαση των αιολικών στη χώρα μας. Μεταξύ άλλων, έχουν ήδη ανταποκριθεί οι ζωγράφοι Αννα Φωκά και Μανώλης Χάρος. Ο στόχος είναι να γίνει μια μεγάλη περιοδική έκθεση σε μουσεία.


Διαδώστε!

Αφήστε το Σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Content is protected !!