Παρασκευή, 5 Μαρτίου, 2021

«Και με ευρώ, και με δραχμή, πάντα θα ερχόμαστε»

rodosss-thumb-large

Είναι μια απλή Πέμπτη του Ιουνίου, μία από εκείνες τις ελαφρώς ίδιες με όλες τις προηγούμενες που ζούσαμε πριν ανακοινωθεί το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου. Στην πτήση προς Ρόδο περιτριγυριζόμαστε από τουρίστες που ετοιμάζονται για διακοπές στο νησί στο οποίο, παραδοσιακά, η σεζόν ξεκινάει από το Πάσχα. Περίπου έξι μήνες τουρισμό έχει η Ρόδος κάθε χρόνο, από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο, κυρίως ξένους, και Ελληνες να την κατακλύζουν τον Αύγουστο. Οι ξένοι κλείνουν τουριστικά πακέτα από τις αρχές του χρόνου και τα διεθνή τουριστικά πρακτορεία, όπως η Tui, έχουν συμφωνήσει με τα ξενοδοχεία από το τέλος του προηγούμενου καλοκαιριού. Τα τέλη Ιουνίου είναι μια περίοδος που συνήθως το νησί ήδη έχει αρχίσει να βουλιάζει από κόσμο.

Η πρώτη εικόνα μοιάζει φυσιολογική. Τουρίστες πάνε κι έρχονται, με ουρές στα λεωφορεία και τα καραβάκια που φεύγουν προς τις παραλίες, και υποθέτει κανείς πως τα σύννεφα που μαζεύονται σιγά-σιγά στον ουρανό δικαιολογούν την πεσμένη κίνηση. Μόνο που οι κουβέντες με τους Ροδίτες προδίδουν ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι. Οταν ρωτάω τον Σταύρο, που έχει κατάστημα στην πόλη, «πού θα βρούμε πολλούς τουρίστες;» η απάντηση έρχεται αποστομωτική: «Σε άλλο νησί». Γελάει. «Δεν ξέρω τι γίνεται αλλού», συνεχίζει, «πάντως εμείς για τέτοια εποχή δεν έχουμε κόσμο. Ο καιρός δεν μας βοήθησε. Το Πάσχα ήταν νωρίς και ο Απρίλιος πήγε χαμένος λόγω βροχών και κρύου. Αλλά και τον Μάιο δεν βελτιώθηκαν πολύ τα πράγματα. Τώρα περιμένουμε να ανέβουμε λιγάκι, αλλά για τέτοια εποχή δεν έχουμε τον κόσμο που έχουμε συνηθίσει».

Παρόμοιες μαρτυρίες από επιχειρηματίες όχι μόνο στην πόλη, αλλά και στο Φαληράκι, στη Λίνδο, στην Καλλιθέα. «Τρόμαξαν από την οικονομική αβεβαιότητα και επέλεξαν πιο σίγουρους προορισμούς», μου λέει ο Κυριάκος, ιδιοκτήτης ταβέρνας στο Φαληράκι. «Εχουμε 50% πτώση και ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής σε ξενοδοχεία του κέντρου. Αλλά αυτό συμβαίνει πρώτον όταν έχεις μια τόσο παρατεταμένη περίοδο οικονομικής ανασφάλειας  -με τρομολαγνικά ρεπορτάζ σε ξένα μέσα-, αλλά όταν κι εσύ ως νησί δεν έχεις διαφοροποιήσει το είδος του τουρισμού σου. Δεν αναδεικνύεις τα συγκριτικά σου πλεονεκτήματα και ως επιχειρηματίας τούς εκμεταλλεύεσαι με χαμηλής ποιότητας τουριστικές υπηρεσίες. Εχεις την έπαρση που σου δημιούργησαν τα προηγούμενα χρόνια ότι ο κόσμος θα έρχεται ό,τι και να κάνεις. Αλλά δεν είναι έτσι πια». Η Μαριάννα, υπάλληλος σε ξενοδοχείο, επιβεβαιώνει: «Παλιά τα ξενοδοχεία έκλειναν με μία εθνικότητα μόνο. Μόνο Σουηδούς, μόνο Αγγλους. Τώρα έχουν λίγο από όλα. Παλιά έλεγαν: “Αν δεν έρθουν οι Σκανδιναβοί, δεν μας νοιάζει, θα έρθουν άλλοι”. Ολοι έρχονταν στη Ρόδο. Εγώ αγαπάω το νησί μου και το θεωρώ πολύ όμορφο, ειδικά στη νότια Ρόδο, στη Λίνδο, στα δεκάδες χωριά. Αλλά οι τουρίστες δεν τα βλέπουν αυτά, κλείνονται στα ξενοδοχεία».

Στο… νέο Φαληράκι

Το βραδάκι στην οδό Ορφανίδου, τον πεζόδρομο με όλα τα μπαρ που μαζεύει τους τουρίστες για νυχτερινή διασκέδαση, η εικόνα θυμίζει Φαληράκι, αλλά με χαμηλή κίνηση. Και το ίδιο το Φαληράκι, άλλωστε, πλέον παρακμάζει. Ενα γκρουπ 18χρονων Σκανδιναβών, που κάνουν το πρώτο τους ταξίδι χωρίς γονείς, πάνε σαν μπλοκ από μπαρ σε μπαρ, καθοδηγούμενοι από τους «ομαδάρχες» τους -ξένους εργαζομένους σε κλαμπ της περιοχής- και τους κερνάνε σφηνάκια. «Γιατί τους πάτε και σε άλλα κλαμπ εκτός από το δικό σας;» ρωτάω τον Ελίας, Σουηδό με καταγωγή από τη Συρία που συνοδεύει τα παιδιά. «Θέλουμε να βοηθήσουμε όλους τους επιχειρηματίες», μου λέει. 

Στον πεζόδρομο, κορίτσια και αγόρια παραπατάνε, άλλα απλώς είναι ακόμα στο κέφι, πολλά τρέχουν πάνω-κάτω χωρίς να ξέρει κανείς γιατί, ενώ οι «κράχτες» των κέντρων τούς πιάνουν τη συζήτηση. Απέναντι ένας διάδρομος με την ένδειξη «balloon bar» είναι γεμάτος αγόρια που αγοράζουν γεμισμένα μπαλόνια… «Τι κάνετε με αυτά;» τους ρωτάω. «Εχουν μέσα ένα αέριο που το ρουφάς και ζαλίζεσαι», μου λέει ένα αναψοκοκκινισμένο 18χρονο από τη Στοκχόλμη και ο φίλος του με διαφωτίζει: «Είναι σαν να καπνίζεις χασίς, αλλά νόμιμο!». Ενα γκουγκλάρισμα με κατατοπίζει. Το laughing gas (αέριο του γέλιου), δημοφιλές στη Βρετανία, είναι μια χημική ένωση που προκαλεί μέθη και προσφέρεται σε κλαμπ – υπάρχει ακόμα νομοθετικό κενό για τον περιορισμό του. Ρεπορτάζ του BBC καταγράφει απόψεις ειδικών που μιλούν για επικίνδυνο αέριο σε περίπτωση υπερβολικής χρήσης και καλούν για ρύθμιση. «Πού θα βρούμε τα παιδιά αύριο το πρωί;» ρωτάω τον Ελίας. «Πουθενά, μέχρι το μεσημέρι θα έχουν χανγκόβερ»…

Οι Ρώσοι δεν έρχονται πλέον

Κάπως έτσι κυλάνε οι διακοπές για τους νεαρούς τουρίστες. Οι μεγαλύτεροι δεν πολυκυκλοφορούν γιατί είναι κλεισμένοι στα ξενοδοχεία τους. Αλλοι με το βραχιολάκι τους στα all-inclusive, άλλοι με την ημιδιατροφή βγαίνουν για βόλτες στην παλιά πόλη το απόγευμα. Κυρίως Σκανδιναβοί, ελάχιστοι Γερμανοί, λίγοι Βρετανοί, μετρημένοι στα δάχτυλα Ρώσοι, που τα τελευταία χρόνια ήταν οικονομική ανάσα για τα νησιά. Φέτος, λόγω και των δικών τους προβλημάτων με το ρούβλι, δεν έκαναν τη γνωστή απόβαση και τώρα η Ρόδος μετράει τις πληγές της, αφού πάνω τους στήθηκαν αγορές, όπως π.χ. των καταστημάτων με γούνες που τα τελευταία χρόνια είχαν δουλειές με… φούντες. Σήμερα, τα περισσότερα είναι κλειστά. «Μπορεί να σου κάνουν το μαγαζί χάλια όταν ψωνίζουν, αλλά πετάνε τα εκατοστάευρα σαν πεντάευρα», μου λέει μια ιδιοκτήτρια καταστήματος στον πεζόδρομο της Μανδηλαρά. «Φέτος τους κυνηγάμε με το τουφέκι, είναι λίγοι».

Αύξηση στους Σκανδιναβούς

Το βράδυ που γυρίζουμε στο ξενοδοχείο, η τηλεόραση παίζει στη διαπασών τις εξελίξεις. Το δημοψήφισμα έχει ανακοινωθεί και η αγωνία των επιχειρηματιών γίνεται εντονότερη ειδικά στο άκουσμα του capital control. Την επομένη κυκλοφορούν φήμες ότι οι τουρίστες φεύγουν σωρηδόν, ότι ακυρώνονται πακέτα εκτάκτως. Ομως στο ξενοδοχείο Εσπερίδες οι περισσότεροι ξένοι δεν φαίνεται να έχουν πάρει καν είδηση, απολαμβάνουν τη θάλασσα και τον ήλιο. Ενα ζευγάρι Ολλανδών μάς κοιτάζει με οίκτο όταν τους ρωτάμε αν γνωρίζουν τι συμβαίνει. Φυσικά και ξέρουν, οι ξένοι εδώ ενημερώνονται πιο πολύ κι από μας. «Δεν ανησυχούμε. Πριν έρθουμε, μας είχαν δώσει οδηγίες να πάρουμε μαζί μας πολλά μετρητά», μας λένε. Ενα ζευγάρι Αυστριακών που έρχονται 26 συναπτά έτη σε αυτό το ξενοδοχείο επίσης παραμένουν ψύχραιμοι. «Εμείς δεν φοβόμαστε. Και με ευρώ, και με δραχμή, πάντα θα ερχόμαστε». Οι ξένοι συνεχίζουν κανονικά τις διακοπές τους και η μόνη τους ανησυχία φαίνεται να είναι οι τσαντάκηδες… Φυλάσσουν τα προσωπικά τους αντικείμενα σαν κέρβεροι, όπου κι αν πάνε.  

«Υπήρξε μεγάλη ανησυχία για τη σεζόν που διανύουμε, λόγω πολιτικών γεγονότων», λέει η κ. Αγγέλικα Βασιλάκη από το Τμήμα Πωλήσεων του Esperia Group. «Μετά τον Φεβρουάριο παρατηρήθηκε στις κρατήσεις, ειδικά από τις αγορές της κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Βέλγιο, κ.ά.), στασιμότητα, αν και οι αρχικές προβλέψεις για την τουριστική χρονιά του 2015 ήταν εξαιρετικές. Η ρωσική αγορά, λόγω των γνωστών διεθνών πολιτικών εξελίξεων, παρουσίασε μεγάλη μείωση. Οι σκανδιναβικές χώρες παρουσίασαν αύξηση, όμως δεν έχουν το μέγεθος να καλύψουν το έλλειμμα των κρατήσεων που δημιουργήθηκε. Υπάρχει καθυστέρηση στη σύναψη συμβολαίων για την επόμενη χρονιά, λόγω της μη ξεκάθαρης ενημέρωσης για τα ποσοστά του ΦΠΑ που θα ισχύσουν το επόμενο διάστημα. Δυστυχώς, η ελληνική αγορά, η οποία παραδοσιακά το μήνα Αύγουστο κλείνει τις διακοπές της, λόγω των εξελίξεων είναι παγωμένη. Η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη, ιδιαίτερα μετά τη φημολογούμενη κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στην περιοχή μας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση της τιμής του τουριστικού πακέτου, το οποίο δεν θα μας επιτρέπει να είμαστε ανταγωνιστικός προορισμός πλέον».

Στα ΑΤΜ η Ρόδος, όπως και η υπόλοιπη Ελλάδα, έχει ήδη αρχίσει να αναστενάζει. Ουρές υπάρχουν, οι περισσότερες από Ελληνες. Σε μία από αυτές βρίσκω δύο νεαρές Δανέζες που παλεύουν να βγάλουν λεφτά από ένα μηχάνημα που έχει στερέψει. «Εχετε αγχωθεί με τις εξελίξεις;» τις ρωτάω. Με κοιτάζουν ελαφρώς απορημένες. «Οχι, απλώς μας τελείωσαν αυτά που είχαμε μαζί μας», μου λένε και τραβούν 40 ευρώ από το διπλανό ΑΤΜ. «Εμείς περνάμε τέλεια, αλλά κι εσείς πρέπει να χαλαρώσετε. Εχει τόσο ωραίο ήλιο»… 

Πηγή: Καθημερινή

Διαδώστε!

Αφήστε το Σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Content is protected !!