Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου, 2021

Ο Χρήστος Βουραζέρης στο Asteras Radio 92: Μy Data… νέα εποχή για τις επιχειρήσεις – Αφορολόγητες γονικές παροχές

Κάθε εβδομάδα ο Λογιστής-Φοροτεχνικός Χρήστος Βουραζέρης, συζητά με τον Μιχάλη Αστρά στο «Asteras Radio 92», επίκαιρα οικονομικά και φορολογικά θέματα. Στην τελευταία, ασχολήθηκε με δύο σοβαρά και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ζητήματα.  Συγκεκριμένα εστίασε στη νέα εποχή που εισάγονται πλέον όλες οι επιχειρήσεις με το My Data, στο μέτρο των αφορολόγητων γονικών παροχών καθώς και τις «παγίδες» που κρύβει.

Να σημειώσουμε ότι στην έναρξη της εκπομπής, ο κ. Βουραζέρης πραγματοποίησε μία μικρή αναφορά στον ΕΝΦΙΑ τονίζοντας πως έχει ήδη ανοίξει η εφαρμογή του περιουσιολογίου για το 2021. Όσοι πολίτες θεωρούν ότι ο φόρος για το 2021 είναι υψηλός ή έχει γίνει κάτι λάθος, έχουν δικαίωμα διόρθωσης της περιουσιακής τους κατάστασης ώστε να εκδοθεί η διορθωτική πράξη.

Τι αλλάζει στις αφορολόγητες γονικές παροχές

Όπως επεσήμανε ο κ. Βουραζέρης, αποτελεί ένα από τα μέτρα που είχε εξαγγελθεί στη Θεσσαλονίκη από τον Πρωθυπουργό. Πλέον έχει πάρει σάρκα και οστά και ισχύει το αφορολόγητο των 800.000 ευρώ από την 1η Οκτωβρίου, δηλαδή από τον μήνα που ήδη διανύουμε.

Το μέτρο αυτό, δεν αφορά μονάχα τις μεταβιβάσεις ακινήτων αλλά λύνει πολλά προβλήματα στις γονικές παροχές ή δωρεές χρηματικών ποσών όπου ο φόρος ανέρχονταν στο 10% και ήταν σχεδόν απαγορευτικό. Το κύριο πλεονέκτημα έγκειται στο γεγονός ότι από τον Οκτώβριο μπορούν να μεταφέρονται χρηματικά ποσά, από τους γονείς προς τα παιδιά, από τους παππούδες προς τα εγγόνια, ή από τα παιδιά προς τους γονείς, χωρίς να πληρώσουν  φόρο 10% μέχρι 800.000 ευρώ.

«Είναι πάρα πολύ σπουδαίο. Θα έλεγα ότι είναι σπουδαιότερο ακόμα και από το αφορολόγητο που ισχύει  για 800.000 ευρώ κατά την μεταβίβαση των ακινήτων. Μέχρι και το Σεπτέμβριο δεν μπορούσαν στην ουσία να βοηθήσουν τα παιδιά τους οι γονείς για οτιδήποτε. Να δώσουν χρήματα δηλαδή είτε για να στήσουν μια καινούρια επιχείρηση, είτε για να αγοράσουν κάποια μερίδια ή ένα αυτοκίνητο, αν δεν πλήρωναν φόρο 10%», επεσήμανε ο κ. Βουραζέρης.

Σε ερώτηση του κ.  Αστρά, αν το μέτρο ισχύει και για τα αδέρφια ο κ. Βουραζέρης τόνισε πως αφορά  αποκλειστικά την α” κατηγορία συμφωνά με το νόμο 2961/2021, δηλαδή για μεταφορές χρηματικών ποσών από σύζυγο σε σύζυγο, από γονέα προς παιδιά, από παππούδες προς εγγόνια. Τα αδέρφια κατατάσσονται στη β” κατηγορία, οπότε δεν είναι εφικτό. Υπάρχει ωστόσο η περίπτωση ως λύση, να μεταβιβαστεί ποσό από τον αδερφό προς τον γονέα και ο γονέας με τη σειρά του να μεταβιβάσει στον έτερο αδερφό.

«Από τη μία λύνονται πάρα πολλά προβλήματα γιατί μπορεί να γίνει μεταφορά κεφαλαίων μέχρι 800.000 ευρώ χωρίς πληρωμή φόρου, από την άλλη όμως πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα εκείνος που δίνει τα χρήματα, να μπορεί να τα δικαιολογεί. Προσοχή δηλαδή στο τεκμήριο των δωρητών κα εκείνων  που παρέχουν χρηματικά ποσά με  γονική παροχή. Μη ξεφύγουμε, το ποσό πρέπει να δικαιολογηθεί σε κάθε περίπτωση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βουραζέρης.

Παράδειγμα: Εάν ένας πατέρας υποβάλλει δήλωση της τάξεως των 5.000 ευρώ – 10.000 ευρώ ετησίως και έχει στην τράπεζα μεγάλα χρηματικά ποσά, τα οποία όμως δεν έχουν δηλωθεί στις φορολογικές του δηλώσεις και μεταφέρει τα ποσά αυτά στο παιδί του , θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα του τεκμηρίου και πιθανό έλεγχο για το που τα βρήκε.

Κλείνοντας ο κ. Βουραζέρης εφίστησε την προσοχή σε όσους γονείς επιθυμούν να μεταβιβάσουν ακίνητα η να δώσουν χρήματα στο παιδί τους για αγορά α” κατοικίας, να το πράξουν έως  31 Δεκεμβρίου 2021, γιατί από 1η Ιανουαρίου 2022 αυξάνονται οι αντικειμενικές τιμές των ακινήτων και ναι μεν δεν θα υπάρχει φόρος, τα συμβολαιογραφικά έξοδα όμως εξαρτώνται από την αντικειμενική αξία άρα αναμένονται αυξήσεις. 


Νέα εποχή στις επιχειρήσεις με το my Data

Στην ουσία, όπως ξεκαθάρισε ο κ. Βουραζέρης,  ξεκινάει μία νέα εποχή λειτουργίας για τις επιχειρήσεις και μία νέα εποχή συνεργασίας των επιχειρήσεων με τα λογιστικά γραφεία, τους λογιστές και το Υπουργείο Οικονομικών. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, πλέον οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αποστέλλουν τα παραστατικά που εκδίδουν στην ΑΑΔΕ  και μετά ο λογιστής ή το λογιστικό γραφείο θα πρέπει να τα χαρακτηρίζει, να κατηγοριοποιεί το κάθε ένα ώστε αυτό να ενημερώνει το ηλεκτρονικό βιβλίο –  My Data, το έντυπο του Φ.Π.Α. καθώς και το έντυπο της δήλωσης φόρου εισοδήματος.

Αφορά όλες τις επιχειρήσεις με εξαίρεση τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, όχι εκείνους που τηρούν βιβλία. Εξαιρεί επίσης τις δημόσιες επιχειρήσεις π.χ. Δήμους αλλά στα αντικείμενα εκείνα που δεν έχουν καθεστώς Φ.Π.Α. Για παράδειγμα στο κομμάτι της ύδρευσης – αποχέτευσης που υπάρχει Φ.Π.Α. είναι υποχρεωμένοι να το ακολουθήσουν. Επιπλέον εξαιρούνται τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (σύλλογοι κλπ) όπου μόνο μία φορά το χρόνο και όταν ετοιμάζονται να υποβάλλουν τη δήλωση θα πρέπει να κάνουν κάποιες μικρές εγγραφές.

Πως θα γίνεται η έκδοση – αποστολή στοιχείων στο Υπουργείο;

Υπάρχουν πέντε τρόποι – κανάλια διασύνδεσης:

Πρώτος τρόπος: Μέσω παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Ο πάροχος είναι μία επιχείρηση η οποία έχει αδειοδοτηθεί από το κράτος και έχει ως σκοπό να παρέχει την υπηρεσία της διαβίβασης των παραστατικών μιας επιχείρησης σε συνεργασία με το εμπορικό πρόγραμμα της επιχείρησης. Δηλαδή, μία επιχείρηση αγοράζει ένα εμπορικό πρόγραμμα, κάνει ένα συμφωνητικό με τον πάροχο, στη συνέχεια μέσω του ΤAXIS εξουσιοδοτείται ο πάροχος και κάθε τιμολόγιο που εκδίδει η επιχείρηση μεταβιβάζεται αυτόματα στον πάροχο και αυτός σε πραγματικό χρόνο το διαβιβάζει κατευθείαν στην ΑΑΔΕ. Κατόπιν επιστρέφεται ο μοναδικός αριθμός καταχώρησης. Όταν μεσολαβεί πάροχος τον οποίο χρειάζονται κυρίως οι μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν μεγάλο όγκο συναλλαγών, εξασφαλίζεται η ορθότητα και η ευθύνη μεταφοράς των δεδομένων. Αν μία επιχείρηση έχει αναθέσει τη συγκεκριμένη εργασία σε πάροχο μειώνεται η παραγραφή από τα πέντε στα τρία έτη (δηλαδή στα τρία χρόνια πετάμε τα πάντα και δεν μπορεί να ελέγξει κανείς). Επιπλέον υπάρχει  διπλασιασμός της απόσβεσης (αφαιρείται επί δύο, πχ αν κάνει αγορά συστήματος 2.000 ευρώ θα αφαιρέσει από τα έξοδα 4.000 ευρώ) και τέλος όταν ζητήσει επιστροφή Φ.Π.Α. μία επιχείρηση μέσα σε 45 ημέρες το λαμβάνει. 

Δεύτερος τρόπος: Η επιχείρηση αγοράζει ένα πρόγραμμα που εκδίδει τα παραστατικά, χωρίς να χρησιμοποιεί  πάροχο και διαβιβάζονται τα παραστατικά από τις ίδιες. Ο τρόπος σύνδεσης με το Υπουργείο Οικονομικών είναι μέσω μία διεπαφής. Υποβάλλεται αίτηση και η επιχείρηση λαμβάνει ένα «κλειδί» από την ΑΑΔΕ το οποίο εισάγει ο τεχνικός στο πρόγραμμα και κάθε φορά που εκδίδεται τιμολόγιο αυτόματα διαβιβάζεται στην ΑΑΔΕ και λαμβάνει πίσω τον μοναδικό αριθμό καταχώρησης.

Τρίτος τρόπος: Η Ειδική φόρμα καταχώρησης. Απευθύνεται σε συγκεκριμένο φάσμα επιχειρήσεων. Χρήση αυτής της μεθόδου μπορούν να κάνουν όσες επιχειρήσεις το προηγούμενο έτος έχουν εκδώσει μέχρι 50 τιμολόγια, ανεξάρτητα αν τηρούσαν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία ή όσοι είχαν απλογραφικά βιβλία με τζίρο έως 50.000 ευρώ. Οι αριθμοί των τιμολογίων και του τζίρου θα προκύπτουν με βάση το προηγούμενο έτος. Κατ” εξαίρεση για το 2021 όμως, λαμβάνονται υπόψιν τα στοιχεία του 2019. Όσοι εντάσσονται σε αυτές τις επιχειρήσεις μπορούν να ανεβάζουν τα παραστατικά του μήνα μέχρι τις 20 του επόμενου.

Τέταρτος τρόπος: Αφορά τις λιανικές πωλήσεις και τους φορολογικούς μηχανισμούς (ταμειακές μηχανές, ταξί κλπ). Αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει να προσέξουν το χρονοδιάγραμμα που υπάρχει για την απόσυρση των μηχανισμών εκείνων που είναι ασύμβατοι και δεν μπορούν να συνδεθούν και φυσικά το χρονοδιάγραμμα των αναβαθμίσεων των  συστημάτων που ήδη δουλεύουν καθώς και πότε πρέπει να διασυνδεθούν. Η διαδικασία είναι ίδια με τον δεύτερο κανάλι. Πρέπει να μπει η επιχείρηση στην ΑΑΔΕ για να λάβει το ειδικό «κλειδί», να το δώσει στον τεχνικό της ταμειακής μηχανής και κάθε απόδειξη που εκδίδεται και η «Ζ» αναφορά θα πηγαίνουν απευθείας στην ΑΑΔΕ.

Πέμπτος τρόπος: Εφαρμογή Τιμολόγιο. Είναι μία δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Οικονομικών. Στην ουσία είναι μία μικρογραφία ενός εμπορικού προγράμματος. Για όσους δεν θέλουν να μπουν στη διαδικασία να αγοράσουν ή να ενοικιάσουν ένα εμπορικό πρόγραμμα φρόντισε το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ να το παρέχουν δωρεάν. Είναι ένα υποτυπώδες ως προς τη χρήση του πρόγραμμα, το οποίο μπορούν να εφαρμόσουν επιχειρήσεις που δεν έχουν πολλά παραστατικά, γιατί δεν διαθέτει πολλές δυνατότητες.

Το χρονοδιάγραμμα

Για το έτος 2021 υπάρχει μεγάλη ελαστικότητα αφού πρόκειται για ένα μεγάλο εγχείρημα. Όπως τόνισε ο κ. Βουραζέρης είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που προσπαθούμε να το εφαρμόσουμε ολοκληρωμένα και σίγουρα θα υπάρξουν λάθη,  παραλήψεις και για αυτόν τον λόγο δεν θα μπουν πρόστιμα μέχρι το τέλος του 2021.

Σημαντικό: Έχει δοθεί παράταση για τα βενζινάδικα, ώστε να συνδεθούν με το My Data έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Υπενθυμίζεται ότι ήδη τα πρατήρια υγρών καυσίμων από το 2018 έχουν συνδεθεί με την ΑΑΔΕ και αποστέλλουν όλα τα έσοδά τους, αλλά σε άλλη εφαρμογή. Θα πρέπει να προσέξουν και να μην μπερδευτούν, να μιλήσουν με την υποστήριξη του προγράμματος που έχουν και να ζητήσουν να γίνει παραμετροποίηση της εφαρμογής για να στέλνουν τα στοιχεία και στο My Data. Επιπλέον οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης εκτός εγκατάστασης θα πρέπει να πραγματοποιούνται από φορολογικό μηχανισμό και όχι με χειρόγραφες αποδείξεις, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Και τα πρατήρια λοιπόν έχουν ένα έξτρα κόστος άνω των 1.000 ευρώ για να προχωρήσουν στις αλλαγές αυτές.

Αναμένεται ακόμα να εκδοθεί απόφαση για τα ΤΑΧΙ, όπου θα λάβουν και εκείνοι μία μικρή παράταση, επειδή λόγω συνθηκών η διασύνδεσή τους με την ΑΑΔΕ είναι ιδιαίτερα δύσκολη.

Συμπερασματικά, κάθε επιχείρηση πλέον θα διαβιβάζει τα παραστατικά της στο Υπουργείο. Μέχρι τις προθεσμίες υποβολής του Φ.Π.Α. θα πρέπει οι λογιστές – φοροτεχνικοί που τηρούν τα βιβλία των επιχειρήσεων να μπαίνουν στην πλατφόρμα του Υπουργείου και να κάνουν χαρακτηρισμό όλων των παραστατικών που έχουν ανέβει είτε από τις ίδιες είτε από τον πάροχο που συνεργάζονται.

Παράδειγμα: Αν έχει πουλήσει εμπόρευμα, εάν παρέχει υπηρεσία, εάν έχει πουλήσει προϊόν θα πρέπει να τοποθετηθεί στο σωστό κωδικό ώστε να είναι έτοιμο και το Ε3 και το Φ.Π.Α. Με την έκδοση του κάθε τιμολογίου, το Υπουργείο θα έχει εικόνα για όλες  τις επιχειρήσεις.

Θεωρητικά από 1η Οκτωβρίου οι επιχειρήσεις που το 2019 είχαν πάνω από 100.000 ευρώ τζίρο και τηρούσαν απλογραφικά βιβλία, ή οι επιχειρήσεις με 50.000 ευρώ τζίρο και διπλογραφικά, θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία αποστολής των παραστατικών με έναν από τους πέντε τρόπους. Από 1η Νοέμβρη ξεκινούν όλες οι υπόλοιπες.

Σημειώνεται ότι μέχρι να εκδοθεί η απόφαση για τα πρόστιμα τα οποία θα καταλογίζονται σε περιπτώσεις εκπρόθεσμης ή λανθασμένης διαβίβασης δεν θα επιβληθεί κανένα. Το Υπουργείο έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί ότι το 2021 δεν θα εκδοθεί τέτοια απόφαση, είναι πιλοτικό. Από 1/1/2022 όμως θα πρέπει να εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω.

Τι γίνεται με παραστατικά του 2021, που ήδη έχουν εκδοθεί;

Όλα τα παραστατικά που έχουν εκδοθεί μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2021 για τις επιχειρήσεις με τζίρο έως 100.000 ευρώ για απλογραφικά και 50.000 ευρώ για διπλογραφικά αλλά και τα παραστατικά που έχουν εκδοθεί έως 31 Οκτωβρίου 2021 για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις θα πρέπει να διαβιβαστούν στην ΑΑΔΕ έως 31 Μαρτίου 2022.

Ωστόσο όπως τόνισε ο κ. Βουραζέρης, σίγουρα θα βγουν και άλλες οδηγίες και πρέπει σε κάθε περίπτωση να υπάρχει άμεση επαφή λογιστή – επιχειρηματία γιατί είναι μία νέα εποχή για όλους.

Θέλει μεγάλη προσοχή στους μηχανισμούς που θα επιλεχθούν, πάροχο και προγράμματα, γιατί χρειάζονται παραμετροποιήσεις και υποστήριξη συνεχώς. 


Ακούστε ολόκληρη την εκπομπή:

 

Διαδώστε!

Αφήστε το Σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Content is protected !!