«Μετά τη βαθμολόγηση των πρώτων απαντήσεων προκύπτει εύκολα ένα 10 έως 14. Από εκεί και πάνω αρχίζει το γραπτό να… αγκομαχά», περιγράφει γλαφυρά στην «Κ» έμπειρος βαθμολογητής, αποτυπώνοντας μία γενική εκτίμηση για την πρώτη εικόνα των φετινών επιδόσεων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Φέτος τα θέματα ήταν γενικά ευκολότερα σε σχέση με πέρυσι και κυρίως άρτια και χωρίς παγίδες.
«Στις φετινές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα τα θέματα παρουσίαζαν κλιμακούμενη δυσκολία, έτσι ώστε οι υποψήφιοι να μπορούν με ευχέρεια να απαντήσουν στα πρώτα ερωτήματα, αλλά βαθμιαία να απαιτείται μεγάλη προσοχή και πολύ καλή προετοιμασία προκειμένου να επιτύχουν το άριστα. Δεν υπήρξαν θέματα/ερωτήματα με ασάφειες που να προκαλέσουν διχογνωμίες σε διορθωτές εκπαιδευτικούς και σε όλα τα μαθήματα –δεδομένου του πλαισίου εξέτασης του καθενός– παρουσιάστηκαν οι αναμενόμενες για το καθένα δυσκολίες. Για να συγκεντρώσει λοιπόν ένας υποψήφιος υψηλές βαθμολογίες χρειαζόταν να έχει αποκομίσει αρκετές γνώσεις από τα προηγούμενα χρόνια και να έχει προετοιμαστεί μεθοδικά, για να μπορέσει με ψυχραιμία να αντιμετωπίσει τις «παγίδες» που κρύβουν τα πιο δύσκολα ερωτήματα. Η διάρθρωση και η διατύπωση των θεμάτων ήταν τέτοιες ώστε να μην απαιτούνται εξεζητημένες γνώσεις ή τεχνικές επίλυσης, αλλά μέσα από «πονηρά ερωτήματα» να ξεχωρίσουν οι υποψήφιοι που διαθέτουν παρατηρητικότητα, ορθή κρίση και ευστοχία στις απαντήσεις τους» δήλωσε στην «Κ» η Ηρώ Μαρκάκη, μαθηματικός στο φροντιστήριο «Μεθοδικό».
Η προβολή των εκτιμήσεων αυτών οδηγεί σε άνοδο των βάσεων, γεγονός που ενισχύει και η περσινή πτώση τους και μάλιστα ακόμη και σε υψηλόβαθμες, περιζήτητες σχολές. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2020 οι βάσεις των πέντε από τις επτά ιατρικές σχολές της χώρας «διολίσθησαν» κάτω από τις 18.000 μονάδες. «Το 2020 είχαμε ιστορικό χαμηλό όλων των ετών στις βάσεις των ιατρικών σχολών», παρατηρεί στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης. Από την άλλη, ο ίδιος επισημαίνει ότι «φέτος υπάρχει μία άγνωστη παράμετρος: πώς ανταποκρίθηκαν οι υποψήφιοι στα πιο εύκολα θέματα, με δεδομένη την παράδοξη εκπαιδευτική συνθήκη τα δύο τελευταία χρόνια. Λόγω της καραντίνας κατά της πανδημίας οι φετινοί υποψήφιοι, ως μαθητές της Γ’ Λυκείου έκαναν μάθημα με τηλεκπαίδευση τη μισή χρονιά ενώ ως μαθητές της Β΄ Λυκείου έχασαν περίπου ένα τρίμηνο διά ζώσης μάθημα. Κανείς δεν γνωρίζει τι ακριβώς ξέρουν, αφού δεν έγιναν και προαγωγικές εξετάσεις το 2020, που θα μας έδιναν μια εικόνα».
Ειδικότερα, οι επιδόσεις στα υποχρεωτικά μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων αναμένεται να δημοσιοποιηθούν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου. Μάλιστα, από φέτος οι υποψήφιοι θα ενημερωθούν με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους για τη βαθμολογία τους και τον Αύγουστο για το τμήμα ή σχολή επιτυχίας τους.
Η βαθμολόγηση έχει ξεκινήσει σε όλα τα μαθήματα, αλλά προφανώς σε εκείνα που εξετάστηκαν πρώτα οι πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα βασίζονται σε περισσότερα δεδομένα. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας παρατηρείται συσσώρευση βαθμών μεταξύ 10 και 15. «Μάλιστα, υπάρχει μία εικόνα με περισσότερες βαθμολογίες γύρω στο 14», λέει στην «Κ» φιλόλογος που βαθμολογεί γραπτά του μαθήματος. Επίσης, και το θέμα της Εκθεσης δεν μπέρδεψε τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, όμως η πλειονότητα συνάντησε δυσκολίες. «Στο θέμα της Εκθεσης οι μαθητές έπρεπε να μιλήσουν σε τόνο προσωπικό, αλλά πολλοί έγραψαν τις απόψεις τους σε τρίτο πρόσωπο, καταλήγοντας σε άστοχη ρητορεία. Αυτό επηρεάζει αρνητικά την εικόνα του γραπτού τους και χάνουν μονάδες» προσθέτει. Στα υπόλοιπα μαθήματα επίσης ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων ήταν χαμηλότερος από πέρυσι, με εξαίρεση τα μαθήματα της τελευταίας ημέρας εξέτασης: Ιστορία, Φυσική και Οικονομία Προσανατολισμού.
Πηγή: Καθημερινή