Πέμπτη, 4 Μαρτίου, 2021

Στο τραπέζι το νέο μνημόνιο: Τι προβλέπει για μισθούς, συντάξεις

ImageHandler

Συντάσσεται με τεχνικούς συμβούλους από Γαλλία και Κομισιόν – Το νέο πρόγραμμα θα φτάσει τα 60-70 δισ. – Νέα έκτακτη εισφορά, περιορισμός πρόωρων συντάξεων, εισφορά 6% «υπέρ Υγείας» στις κύριες και επικουρικές συντάξεις

Στο σημείο χωρίς επιστροφή φτάνει πλέον η διαπραγμάτευση αφού μέσα σε 48 ώρες το πολύ θα κριθεί αν μπορεί να υπάρξει λύση στο οικονομικό και κοινωνικό δράμα που ζει η Ελλάδα, ή όχι.

Μέτρο-μέτρο η κυβέρνηση προσπαθεί να ανακτήσει την αξιοπιστία που απαιτείται για να κλείσει η συμφωνία. Μέχρι την Παρασκευή το πρωί ουσιαστικά θα έχει ξεκαθαρίσει αν «έκλεισε η δουλειά», ώστε να καταστεί τυπική (ή και εντελώς περιττή) διαδικασία η σύγκληση έκτακτης Συνόδου Κορυφής για την Ελλάδα, που αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να εξελιχθεί σε Σύνοδο για το Grexit.

Ότι χθες βράδυ πάντως επέστρεψε στην Αθήνα ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και δεν παρέμεινε στις Βρυξέλλες για να καθαρογράψει τα μέτρα με τα οποία η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να κλείσει την ύστατη στιγμή μία συμφωνία, δεν θεωρείται καθόλου ενθαρρυντική εξέλιξη, παρότι πηγές των Βρυξελλών έλεγαν πως αυτό έγινε σε συνεννόηση με τους θεσμούς, για να συντονίσει τις ενέργειες και να ετοιμάσει ένα κείμενο που θα συγκεντρώνει την ευρύτερη δυνατή συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων της χώρας.

Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις πλέον διαμορφώνονται παράλληλα και στην Αθήνα και στις Βρυξέλλες, όπου η ομάδα Χουλιαράκη εργάζεται από κοινού με κλιμάκια των θεσμών και εμπειρογνώμονες της γαλλικής κυβέρνησης για ένα σαφές κείμενο προτάσεων που θα «αρέσει» στους δανειστές και θα περικλείει νέα μέτρα, ένα χρηματοδοτικό πακέτο – «μαμούθ» έως το 2017 από τον ESM, αναπτυξιακό πακέτο Γιούνκερ και μία δέσμευση των Ευρωπαίων για ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.

Ζητούμενο πλέον είναι η αξιοπιστία και αυτή θα κριθεί από τα αμέσως επόμενα βήματα τα οποία περιμένουν να δουν οι δανειστές από την Αθήνα.

Άμεσα, τις επόμενες ώρες, η κυβέρνηση δεσμεύτηκε:

– Να καταθέσει ολοκληρωμένο αίτημα για νέο πρόγραμμα. Το ύψος του θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης σήμερα στο Euroworking Group που θα ζυγίσει τα νέα δεδομένα και τις ανάγκες της εληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας. Μπορεί να ξεπερνά όμως κατά πολύ και τα 52 δισ. ευρώ που προέβλεπε το ΔΝΤ αφού η εκτίμηση αυτή έγινε πριν η οικονομία και οι τράπεζες πληγούν από τα capital controls που επιβλήθηκαν, πριν λήξει το προηγούμενο πρόγραμμα και μείνουν απλήρωτες υποχρεώσεις προς το ΔΝΤ (μαζί με τις κυρώσεις που συνεπάγεται η αθέτηση πληρωμής) και πριν το ελληνικό αίτημα χρηματοδότησης επεκταθεί έως το 2017.

Πιθανότατα το νέο πρόγραμμα να φτάσει στα 60-70 δισ. ευρώ, αναλόγως και του μέρους των υποχρεώσεων που η Αθήνα θα μπορέσει να αναλάβει να καλύψει μόνη της στην τριετία αυτή ή για όσο χρειαστεί μέχρι να βγει ξανά μόνη της για δανεικά στις αγορές ομολόγων.

– Να παρουσιάσει δέσμη μέτρων άμεσης εφαρμογής που θα ψηφιστεί έως το Σάββατο πιθανότατα ώστε να ισχύσουν από την επόμενη κιόλας εβδομάδα, για να λάβει προκαταβολή τουλάχιστον 7 δισ. ευρώ για τρέχουσες ανάγκες πληρωμών η Αθήνα.

Σε αυτά θα περιλαμβάνονται φορολογικά μέτρα (πχ νέα έκτακτη εισφορά, αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος για επιχειρήσεις) αλλά και μέτρα για τις συντάξεις (περιορισμός πρόωρων συντάξεων, εισφορά 6% «υπέρ Υγείας» στις κύριες και επικουρικές συντάξεις, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών στους μισθούς των εν ενεργεία υπαλλήλων κλπ)

– Παρασκευή ή Σάββατο πρωί το αργότερο θα συγκληθεί και πάλι έκτακτο Eurogroup για να επισφραγίσει τα κείμενα για τα άμεσα μέτρα, αλλά και για όσα θα χρειαστεί να ληφθούν μέχρι τον Οκτώβριο, δηλαδή νέο Ασφαλιστικό, αλλαγές στον ΦΠΑ και στον ΕΝΦΙΑ κλπ.

– Εφόσον το Eurogroup πει «ναι» στα ελληνικά μέτρα και προτάσεις, μπορεί και να μη χρειαστεί καν να συγκληθεί νέα έκτακτη Σύνοδος Κορυφής το σαββατοκύριακο για να επιβεβαιώσει την απόφαση και τους όρους για τη νέα χρηματοδότηση, την εκταμίευση των δόσεων και την χορήγηση του αναπτυξιακού πακέτου προς τη χώρα μας.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται απαραίτητο για να κλείσει η συμφωνία οι δανειστές θα δηλώσουν και την δέσμευσή τους πως θα προβούν σε ελάφρυνση του ελληνικού χρέους το προσεχές διάστημα, όπως είχε αποφασίσει το Eurogroup και τον Νοέμβριο του 2012.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

Διαδώστε!

1 Σχόλιο

  1. andros help

    Υπό καθεστώς ενός οιονεί παγκόσμιου κραχ των χρηματαγορών, η κυβέρνηση υπέβαλλε στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας αίτηση νέας χρηματοδότησης. Αιτείται νέο χρέος για το παλιό. Με την αίτηση αυτή η χώρα υπάγεται πλέον απευθείας στον μόνιμο μηχανισμό ελγχόμενης χρεοκοπίας και διάλυσης.

    Ο ΕΜΣ δεν είναι κάτι απλό. Είναι ένα ίδρυμα ελεγχόμενης χρεοκοπίας με έδρα το Λουξεμβούργο για τις χώρες της ευρωζώνης που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα χρέη τους. Η συνθήκη για τον ΕΜΣ δεν είναι παρά μία συνθήκη χρέους για την προστασία του ευρώ. Το διοικητικό συμβούλιο και ο διευθύνων σύμβουλος έχουν απόλυτη εξουσία έναντι των κρατών μελών που οφείλουν να συμμορφώνονται «άνευ όρων και αμετάκλητα», όπως ορίζεται αυτολεξεί στην Συνθήκη Ίδρυσης του ΕΜΣ. Στην ουσία πρόκειται για το στήσιμο ενός ανεξέλεγκτου οργανισμού με έδρα το Λουξεμβούργο ώστε να μην υπόκειται σε κανέναν έλεγχο και καμία εξουσία, δικαστική, ή άλλης μορφής.

    Ας δούμε τι προβλέπει η Συνθήκη Ίδρυσης του ΕΜΣ. Επιγραμματικά με το άρθρο 32 παρ. 2 της Συνθήκης: «Ο ΕΜΣ διαθέτει πλήρη νομική προσωπικότητα· έχει πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα:

    α) να αποκτά και να διαθέτει κινητή και ακίνητη περιουσία,

    β) να συμβάλλεται,

    γ) να είναι διάδικος και

    δ) να συνάπτει συμφωνία και/ή πρωτόκολλα για την έδρα, όποτε είναι αναγκαίο, για την εξασφάλιση της αναγνώρισης και της επιβολής του νομικού καθεστώτος και των προνομίων και ασυλιών του.»

    Η παρ. 3 του ίδιου άρθρου αναφέρει: «Ο ΕΜΣ, η ακίνητη περιουσία, οι πόροι του και τα περιουσιακά του στοιχεία, ανεξαρτήτως τοποθεσίας και κατόχου, χαίρουν ασυλίας από οιασδήποτε μορφής δικαστική διαδικασία, εκτός εάν ο ΕΜΣ παραιτηθεί ρητώς από την ασυλία του για τους σκοπούς οιασδήποτε διαδικασίας ή βάσει των όρων οιασδήποτε συμβάσεως, συμπεριλαμβανομένης της τεκμηρίωσης των χρηματοδοτικών του μέσων.»

    Η παρ. 4 του ίδιου άρθρου αναφέρει: «Η περιουσία, οι χρηματοδοτικοί πόροι και τα στοιχεία του ενεργητικού του ΕΜΣ, ανεξαρτήτως τοποθεσίας και κατόχου, χαίρουν ασυλίας έναντι έρευνας, επίταξης, δήμευσης, απαλλοτρίωσης ή οποιασδήποτε άλλης μορφής κατάσχεσης, αφαίρεσης ή δέσμευσης βάσει εκτελεστικών, δικαστικών, διοικητικών ή νομοθετικών μέτρων.»

    Οι παρ. 5 & 6 του ίδιου άρθρου αναφέρουν: «Τα αρχεία του ΕΜΣ και όλα τα έγγραφα που ανήκουν στον ΕΜΣ ή βρίσκονται στην κατοχή του είναι απαραβίαστα. Οι χώροι των εγκαταστάσεων του ΕΜΣ είναι απαραβίαστοι.»

    Ενώ οι παρ. 8 & 9 του ίδιου άρθρου αναφέρουν: «Στον βαθμό που είναι αναγκαίο για την άσκηση των δραστηριοτήτων που προβλέπονται στην παρούσα συνθήκη, όλη η περιουσία, οι χρηματοδοτικοί πόροι και τα στοιχεία του ενεργητικού του ΕΜΣ δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό, ρύθμιση, έλεγχο και μορατόρια οποιασδήποτε φύσεως. Ο ΕΜΣ απαλλάσσεται από οιαδήποτε υποχρέωση έγκρισης ή αδειοδότησης ως πιστωτικό ίδρυμα, πάροχος επενδυτικών υπηρεσιών ή άλλου είδους επίσημη αδειοδοτημένη, ή ρυθμιζόμενη οντότητα δυνάμει των νομοθεσιών εκάστου μέλους του ΕΜΣ.»

    Μάλιστα στο άρθρο 32 παρ. 8 της Συνθήκης ίδρυσης του ΕΜΣ προβλέπεται: «Στον βαθμό που είναι αναγκαίο για την άσκηση των δραστηριοτήτων που προβλέπονται στην παρούσα συνθήκη, όλη η περιουσία, οι χρηματοδοτικοί πόροι και τα στοιχεία του ενεργητικού του ΕΜΣ δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό, ρύθμιση, έλεγχο και μορατόρια οποιασδήποτε φύσεως.»

    Με άλλα λόγια ο δανεισμός και οι εγγυήσεις που θα αποσπάσει ο ΕΜΣ από το κράτος μέλος που έχει τεθεί υπό την κηδεμονία του «δεν υπόκεινται σε κανέναν περιορισμό, ρύθμιση, έλεγχο και μορατόρια οποιασδήποτε φύσεως.» Κι έτσι το κράτος οφειλέτης είναι αναγκασμένο να υποστεί ότι έχει αποφασιστεί ερήμην του χωρίς να έχει καν το δικαίωμα διαπραγμάτευσης ώστε δήθεν να πετύχει τίποτε περιορισμούς, ρυθμίσεις, ελέγχους και μορατόρια στον τρόπο δανεισμού του από τον ΕΜΣ.

    Τι γίνεται όταν ο ΕΜΣ εγκρίνει την έναρξη ενός νέου χρηματοδοτικού προγράμματος προς την Ελλάδα; Τότε συντάσσεται «με το ενδιαφερόμενο μέλος του ΕΜΣ μνημόνιο κατανόησης («ΜΚ») όπου θα περιγράφονται αναλυτικά οι όροι που θα συνδέονται με τη διευκόλυνση χρηματοπιστωτικής συνδρομής. Το περιεχόμενο του ΜΚ αντικατοπτρίζει τις αδυναμίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν και το μέσο χρηματοπιστωτικής συνδρομής που έχει επιλεγεί.» (άρθρο 13, παρ. 3) Επομένως κάθε νέα χρηματοδότηση, οφείλει να συνοδεύεται από «μνημόνιο κατανόησης», όπως αυτά που μας έχουν επιβληθεί μέχρι σήμερα.

    Το καινούργιο είναι ότι το «ΜΚ [Μνημόνιο Κατανόησης] συνάδει πλήρως με τα μέτρα συντονισμού των οικονομικών πολιτικών που προβλέπονται στη ΣΛΕΕ [Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης], ιδίως με τυχόν πράξεις του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης οποιασδήποτε γνώμης, προειδοποίησης, σύστασης ή απόφασης απευθυνόμενης στο ενδιαφερόμενο μέλος του ΕΜΣ.» (στο ίδιο άρθρο) Δηλαδή αυτή την φορά το Μνημόνιο δεν είναι μια διμερής συμφωνία με το υπό χρηματοδότηση κράτος, όπως είναι η Ελλάδα, απόρροια μιας συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης. Εντάσσεται στη ΣΛΕΕ και στο δίκαιο της ΕΕ.

    Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει πώς η εφαρμογή του μνημονίου δεν είναι κάτι ξεχωριστό από την συμμετοχή της χώρας μας στην «ευρωπαϊκή ολοκλήρωση» Κι επομένως η τήρηση του μνημονίου, εντάσσεται στο άρθρο 28 του Συντάγματος που «προβλέπει περιορισμούς ως προς την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας της,» προκειμένου να διευκολυνθεί η «συμμετοχή της Χώρας στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης,» όπως ρητά αναφέρεται στην ερμηνευτική δήλωση του συγκεκριμένου άρθρου.

    Γι’ αυτό και η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογράφει το ΜΚ εξ ονόματος του ΕΜΣ» (παρ. 4) και επίσης η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή – σε συνεργασία με την ΕΚΤ και, εφόσον είναι εφικτό, από κοινού με το ΔΝΤ – επιφορτίζεται με την παρακολούθηση της συμμόρφωσης προς τους όρους που συνοδεύουν τη διευκόλυνση χρηματοπιστωτικής συνδρομής.» (παρ. 5).

    Με άλλα λόγια το κράτος μέλος που δανείζεται απευθείας από τον ΕΜΣ χάνει όχι μόνο την εθνική του κυριαρχία, αλλά την ίδια την κρατική του υπόσταση. Η κυβέρνηση οφείλει «άνευ όρων και αμετάκλητα» να ακολουθεί κατά γράμμα ότι αποφασίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το διοικητικό συμβούλιο του ΕΜΣ. Δηλαδή, με την ένταξή μας στο ΕΜΣ, τελειώσαμε σαν Ελλάδα. Μετατρεπόμαστε σε οικόπεδο υπό εκκαθάριση του μηχανισμού. Κι όλα με αριστερά στην κυβέρνηση.

    Reply

Αφήστε το Σχόλιό σας

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Content is protected !!